Uudised

Õpetajad värskendasid oma analüüsioskusi

11. märts 2012.
 
Õpetajad värskendasid oma analüüsioskusi

Emakeeleõpetajate teisel koolituspäeval proovisid osalised hammast nii verbaalse kui visuaalse meediateksti analüüsi kallal. Kas teadsite näiteks, et reklaamides paigutatakse uus ja soovitu enamasti paremale ja üles, vasakule kujutatakse vana ja harjumuspärast - ja mis mõtteid tekitab selle teadmise valguses uudise juurde lisatud üsna juhuslik reklaamfoto?

 

Dotsent Reet Kasik meenutas õpetajatele, kuidas erinevate keeleliste võtetega (sõnavalik, grammatika, metafoorid) on võimalik olulisel määral mõjutada seda, kuidas lugejad teksti mõistavad - on ju vahe sees, kas bensiinihinnad tõusevad otsekui iseenesest või tõstab neid hindu mõni konkreetne tanklakett. Samuti tõi dots Kasik näiteid selle kohta, kuidas tekstis puuduv element võib osutuda sama kõnekaks kui sõnaselgelt öeldu: kui artiklis seisab, et "Mari on tark, aga Malle armastab käsitööd", siis kipub lugeja järeldama, et Malle on Marist rumalam.

 

TÜ AKI teadur Andra Siibak vürtsitas koolituspäeva rohke pildimaterjaliga ning andis näpunäiteid visuaalse meediateksti analüüsiks. Kodutööna loovad õpetajad tööjuhendi aktuaalse meediateksti analüüsimiseks. Kõik kursuse käigus loodavad õppematerjalid tehakse avalikult kättesaadavaks hiljemalt kursuse lõppedes detsembris 2012. Kursust toetab Euroopa Sotsiaalfond.